La Fundació Apip-Acam present en l’acte d’inauguració de l’exposició “La Model ens parla: 133 anys. 13 històries” - Presentació del llibre “Una altra guerra freda: Estats Units, Rússia i Xina”, de Ferran Fullà - Fundació apip-acam

Published by Fundació Apip-Acam in Actes · 4/7/2017 10:13:00
Diversos membres del Patronat de La Fundació Apip-Acam van acceptar la invitació de la Generalitat de Catalunya i van ser presents, el passat dissabte 1 de juliol, en l’acte d’inauguració de l’exposició “La Model ens parla: 113 anys. 13 històries”. La mostra, instal·lada en una de les galeries del Centre Penitenciari, explica una part de la historia política i social de Catalunya a través del relat de 13 persones que van ser-hi preses o vinculades a la presó.

L’acte va ser presidit pel Molt Hble. Sr. Carles Puigdemont i va comptar amb la presència del vicepresident  de Govern, Oriol Junqueras, l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, el conseller de Justícia, Carles Mundó i la consellera d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació, Meritxell Serret. En el seu discurs, el president de la Generalitat va dir que “un país que es considera digne i decent ho ha de ser també amb els seus presos i presons”. Puigdemont va destacar que amb el tancament de la presó Model s’ha fet possible “un desig històric de moltíssimes generacions”.

Els protagonistes de les 13 històries són: Ramon Albó, secretari de la Junta de Construcció de la Model en el moment de la inauguració de l’edifici (1904); Francesc Ferrer i Guàrdia, pedagog laic i progressista, fundador de l’Escola Moderna, jutjat a la Model i afusellat a Montjuïc (1909) com a instigador intel·lectual de la Setmana Tràgica; Lluís Companys i Salvador Seguí, engarjolats a la Model (1920) com a presos governatius durant l’època de la Llei de fugues de Martínez Anido; Jaume Compte i Marcel·lí Perelló, militants independentistes, fundadors de La Bandera Negra d’Estat Català, condemnats a presó (1925) pel complot del Garraf; Mossèn Salvador Balletbó, rector de Sant Fost de Campsentelles, empresonat durant la repressió religiosa de la Guerra Civil (1936); Josep Fortuny, alcalde de Mollet del Vallès durant la República, tancat a la Model i afusellat al Camp de la Bota per la dictadura de Franco (1939); Helios Gómez, impulsor del cartellisme revolucionari durant la Guerra Civil, reclòs a la Model (1945), on va pintar la Capella Gitana, situada a la galeria dels condemnats a mort; A. R., àlies la Gilda, cambrer detingut i empresonat per la seva condició d’homosexual (1955); els 113 de l’Assemblea de Catalunya, detinguts durant una reunió a Barcelona (1973) i engarjolats a la Model i a la Trinitat; Salvador Puig Antich, militant anarquista executat al garrot vil a la Model (1974); Lluís M. Xirinacs, filòsof, escriptor i polític, que reivindicà l’amnistia (1975) dels presos polítics amb una plantada diària de 12 hores a les portes de la Model, des de la mort de Franco fins al 1977; i el Vaquilla, instigador de diversos motins (1977) a l’època de la Coordinadora de Presos en Lluita (COPEL), que exigia l’amnistia total, no només per als presos polítics.