Las paradojas de la gobernanza: els contrasts i les disparitats del govern a les ciutats - Blog - Fundació Apip-Acam

Published by Fundació Apip-Acam in Actes · 11/1/2021 12:30:00
L’Editorial Hacer publica un llibre dedicat a la governabilitat de les ciutats

Josep Maria Pascual Esteve, economista i sociòleg, ha participat en l’elaboració d’estratègies urbanes en més de 100 ciutats grans, mitjanes o àrees metropolitanes d’Europa i Llatinoamèrica. A més a més, també ha creat més de 20 estratègies regionals generals i sectorials.

Aquesta trajectòria és la que l’ha portat a escriure fins a vuit llibres i coordinar deu més sobre la planificació i gestió de les ciutats i regions i l’elaboració de polítiques públiques. Las paradojas de la gobernanza: la gestión de la complejidad y el cambio en las ciudades és el més recent.

Portada del llibre Las paradojas de la gobernanza

Aquest volum, , editat i publicat per l’Editorial Hacer, el Servei de Publicacions de la Fundació Apip-Acam, se centra en 21 paradoxes de la governança de diverses ciutats i àrees metropolitanes. Algunes d’aquestes són el fet que la innovació no és disruptiva, sinó fruit de l’acord; la participació, sovint, és un factor de descohesió social; la innovació és un retorn d’idees fallides; la gestió del conflicte pot ser un factor de cohesió i canvi; un acord és millor que una victòria; la seguretat ciutadana es construeix a través de la convivència o que la rigidesa legislativa és la principal font d’il·legalitat i corrupció.

Aquestes paradoxes giren en torn tres grans temàtiques que l’escriptor va desenvolupant al llarg del llibre: innovació, qualitat democràtica i progrés humà i gestió i polítiques públiques. També, Josep Maria Pascual exposa com aquestes contradiccions es deuen a tres tipus de conseqüències. Una són els efectes contradictoris d’aplicar formes tradicionals de governabilitat a realitats urbanes en transformació; la segona, l’actuació uniforme de l’administració enfront ciutats heterogènies i, per últim, les noves oportunitats per aplicar elements de governança relacional o compartida.

En aquest sentit, l’autor també vol destacar la importància d’allò públic que es troba fora de les institucions i com els governs democràtics haurien de reconèixer el seu valor. Podeu aconseguir un exemplar a través del correu electrònic: fundacioapipacam@fundacioapipacam.org