20 de juny de 2020: El Dia Mundial del Refugiat. Humanitat en temps de pandèmia: 246 persones arriben durant la pandèmia als centres de la Fundació Apip-Acam - Presentació del llibre “Una altra guerra freda: Estats Units, Rússia i Xina”, de Ferran Fullà - Fundació apip-acam

Published by Fundació Apip-Acam in Actes · 20/6/2020 10:54:00
Aquesta jornada va sorgir per sensibilitzar a la població sobre la situació de les persones refugiades

L’any 2001 l’Assemblea General de les Nacions Unides van declarar el 20 de juny com el Dia Mundial de les Persones Refugiades. L’objectiu era visibilitzar la situació de milions de persones arreu del món que es veuen obligades a fugir dels seus països d’origen perquè la seva vida perilla per raons de raça, religió, nacionalitat, grup social, conflictes bèl·lics, opinions polítiques, entre altres raons.

Es va escollir aquesta data perquè coincidia amb la Convenció sobre l’Estatut dels Refugiats de l’any 1951, aprovada després de la Segona Guerra Mundial i firmada per 145 països. Així, aquest Dia va sorgir com una expressió de solidaritat i sensibilització cap a totes les persones refugiades i per reivindicar la responsabilitat dels països a protegir als refugiats i defensar els seus drets.

Segons l’Alt Comissionat de les Nacions Unides pels Refugiats (ACNUR), l’any 2019,  79.5 milions de persones van haver de fugir de les seves llars per sobreviure. Un  1% de la humanitat ,s´ha vist obligada a desplaçar-se en busca de protecció internacional com a conseqüència de la guerra o tot tipus de violències o persecucions. D´aquestes es calcula que hi ha 26 milions de persones refugiades i 4.2 milions de sol·licitants de protecció internacional.  Són  xifres esfereïdores, que ens interpel·len, cap a un major compromís pel desenvolupament de més espais d´acollida, solidaritat i integració.

La pandèmia de la COVID-10 ha agreujat la situació d’aquestes persones. Als perills i dificultats a les quals s’han d’enfrontar per arribar a Europa, s´ha  sumat les dificultats per a poder accedir als serveis sanitaris, a l´aigua i al sabó, i a les mínimes mesures d'higiene i prevenció front el coronavirus.

A l´inici de la pandèmia, en els centres i programes d´intervenció social de la Fundació Apip-Acam es trobaven acollides quasi 2.000  persones sol·licitants de protecció internacional.  La nostra  tasca ha estat especialment essencial per a garantir no únicament les seves necessitats bàsiques,  durant l’estat d’alarma decretat per la COVID-19, sinó també per assegurar el suport psicològic i el caliu solidari durant l'aïllament.

I tan bon punt s´han  pogut reprendre els processos d´acollida, hem rebut  als nostres dispositius a 246 persones, principalment famílies amb infants, sol·licitants de protecció internacional. Sempre a persones valentes, com en Hussen, un home palestí de 77 anys, que va haver de marxar del seu país amb la seva dona per fugint de la guerra i la violència; o com  la Diana, de 35 anys i originària de Colòmbia, que va arribar amb el seu marit i la seva filla  a casa nostra, escapant de la persecució a la que els sotmetien;  o també com en Lims, de 20 anys que va aconseguir fugir  de Guinea Conakri, i  que va ser rescatat a les aigües del Mediterrani;  o la Victòria, una dona de 69 anys que va fugir de El Salvador per l’extorsió i les amenaces; també  la família formada per en Fernando, la Catherina i la Geneisis, de 36, 28 i 8 anys, que van fugir de Veneçuela,  o la Natacha, de 29 anys, i les seves filles, que van haver d’escapar d’Haití víctimes de la  violència  de gènere, o com la Zina, una jove de 21 anys, que va ser víctima de tràfic de persones amb fins d´explotació sexual, quan fugia del seu país per la persecució a la que estava sotmesa la seva família.

És per totes aquestes persones  que existeix el Dia Mundial del Refugiat. Una jornada per recordar el compromís i la responsabilitat de totes les persones, institucions, entitats i poders d’acollir i integrar a totes les persones refugiades, per reivindicar el dret a l´asil, així com tots aquells drets que la pandèmia ha posat en qüestió, com  els drets digitals, el dret a una vida digna i en igualtat d'oportunitats.

Ens volem  fer ressò  també del  Manifest “Garantim drets, treballem per la igualtat, superem la crisi”, promogut pel Comitè per a l'acollida de les persones refugiades ,del que en som membres i  que es pot trobar en aquest link.